چگونه یک کوچ خوب برای خودمان باشیم؟فشار بر همه‌ی ما برای موفقیت وجود دارد. ما یا به خود فشار می آوریم یا سعی می کنیم انتظارات دیگران را برآورده کنیم. اما وقتی تمام مردم دنیا در این روزهای سخت دست و پنجه نرم می‌کنند، همه‌ی‌ ما به کمک کوچکی نیاز داریم. برخی از ما مربی استخدام می‌کنیم. بعضی از ما مربی هستیم.

خانم دکتر پانلا‌ نیل در مورد یکی از شاگردان کوچینگشون اینطوری نقل‌قول می‌کنند:لیزا، یک مربی عالی برای دیگران است، چه به صورت غیر رسمی و چه رسمی. او فرزندانش را تشویق می‌کند، به همکارانش انگیزه می‌دهد، کارکنان خود را کوچ می‌کند و از دوستانش حمایت می کند. اما او صادقانه اعتراف می‌کند که برای استفاده از این مهارت ها روی خودش به کمک نیاز دارد.

بله وقتی شما پشت سر‌هم دیگران را حمایت و مربی‌گری کنید.به احتمال خیلی زیادی از خودتان غافل می‌شوید. وممکن است حتی این غافل شدن ها شمارا به سمت بیماری‌های جسمی وحتی در شرایط وخیم‌تر به بیماری‌های روحی سوق دهد.احتمالا ناخودآگاه الان به این فکر می‌کنید که باید هر چه سریع‌تر کمک کردن به دیگران را متوقف کنید.ولی صبر کنید.در این مقاله با متد های علمی خودمربی گری آشنا می‌شوید که می‌تواند به شما در شرایط بحرانی کمک کند.

از نظر علمی آیا ما می‌توانیم مربی خودمان باشیم؟

در سال 2009، آقای لئو راویر به این نتیجه رسید که خود کوچینگ غیرممکن است زیرا طبق تعریف او، مربی‌گری نیازمند تعامل بین حداقل دو نفر است. این یک دیدگاه کاملاً واقعی است که از نقش یک مربی حرفه‌ای دفاع می‌کند. با این حال راویر اعتراف کرد که «این روش که «خود مربیگری» نامیده می‌شود، به‌عنوان یک تمرین ذهنی تأمل در خود مفید است و در زمینه‌های مختلف هم مفید و کاربردی است».

نمی‌توان گفت که کوچینگ و خودمربی‌گری یکی هستند. با این حال، در حال حاضر خود‌مربی‌گری پذیرفته شده است. دنیای کاملی از امکانات برای افراد گشوده شده است تا در سفر خود به سوی تسلط بر خود، مهارت های مربیگری را روی خود به کار گیرند. این روزها خودآموزی یک ضرورت است.

چگونه خودمان را کوچ(مربی‌گری) کنیم؟

خانم دکتر پانلا نیل برای خودمربی‌گری 6تا راهکار ارائه می‌کنند که باهم بررسی میکنیم

1-نتیجه مورد نظر خود را مشخص کنید

این نقطه شروع شماست.شما باید بدانید به کجا می‌روید و هدف نهاییتان چیست تا انرژی خود را بهتر در سمتی که می‌خواهید هدایت کنید.از اهداف کلی پرهیز کنید و کمی مثبت باشید. مثلا اگر بگویید خب هدف من کنترل خشم است. به درد نمیخورد. باید دقیق و با جزئیات و البته به شکل مثبت بیان کنید مثلا شکل صحیح همین مثال می‌شود:من می‌خواهم با همسرم هر روز مهربان تر باشم.

2-خودآگاهیتان را افزایش دهید

یک ارزیابی سریع و آسان برای بررسی وضعیت فعلی خود انجام دهید. هدف این نیست که خودتان را قضاوت کنید و به خودتان احساس بدی بدهید – فقط برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد اینکه کجا هستید و کجا می خواهید باشید است. اولین قدم این است که به وضعیت خود آگاهی بیاورید و مشخص کنید که باید روی چه چیزی کار کنید. در نظر بگیرید که در مقیاس 1 تا 10 در منطقه ای که می خواهید پیشرفت کنید کجا هستید. شما همچنین می توانید در مورد این موضوع ژورنالی بنویسید تا آنچه را که تجربه می کنید بیشتر بررسی کنید. به عنوان مثال سعی کنید احساسات خود را تفکیک کنید:غمگینم-شادم-تنهام-افسردم-بی حالم-کسی منو درک نمیکنه و….. هدف از این کار اینست که ناخودآگاهمان را به خودآگاهمان معرفی کنیم.

خواندن مقالات بهبود فردی ما در این زمینه به شما می‌تواند کمک کند

3-با ایده‌های خود طوفان فکری ایجاد کنید

امکاناتی را که پیش روی شماست بسنجید. این یک فرصت فوق‌العاده برای خلاقیت و ایده‌پردازی است که چگونه می‌توانید به اهداف خود برسید. چه گزینه هایی در دسترس شماست؟ کدام گزینه در حال حاضر بیشتر طنین انداز می‌شود؟هر چیزی که در مورد ایده موردنظر به ذهنتان خطور می‌کند را اجازه بدهید بیاید حتی به غلط!

4-برنامه‌ریزی کنید

چگونه گزینه های خود را در جای خود قرار خواهید داد؟ برای رسیدن به این هدف یا بهبود وضعیت خود چه خواهید کرد؟ برای رسیدن به هدف خود چه اقداماتی باید انجام دهید؟ به عنوان مثال بعد از آنکه نوشتن این مقاله در روز یکشنبه ساعت 4 بعد از ظهر تمام شد.به آقای وکیل زنگ میزنم.

5-عمل کنید

اولین قدم را بردارید و ادامه دهید.وبه برنامه‌ی خود پایبند باشید(کوچ خودتان باشید).آیا همان کاری را که گفتی انجام می‌دهی ؟به زبون خودمونی بخوام بگم جوگیر نشید ی چیزایی رو تعیین کنید که بتونید بهش عمل کنید.تا ذهنتون تشویق بشه وآروم آروم به سمت عمل‌گرایی بیش‌تر حرکت کنید.

6-اندازه گیری کنید و جشن بگیرید.

تعیین کنید که چگونه موفقیت خود را اندازه گیری کنید و آن را جشن بگیرید. خودتان را مسئول نگه دارید، یا یک دوست پاسخگو پیدا کنید تا شما را ارزیابی کند و ببیند چگونه کار می‌کنید. وقتی به آن نقطه عطف رسیدید یا به آن هدف رسیدید، به تلاش های خود پاداش دهید.

منبع:مجله فوربز